Egészséges a tonhalkonzerv?

Elöljáróban hadd mondjam el, ennek a bejegyzésnek nem célja a pánikkeltés! Nem arról van szó, hogy soha többé nem szabad tonhalat (vagy más tengeri herkentyűt) enni, de tartsuk meg a mértéket. Akkor nem érhetnek kellemetlen meglepetések. Lássuk mi is van ennek a hátterében!

Fehér tonhal – wikipedia.org

Halat enni egészséges dolog, ezt hiába is vitatnánk. A halhús nagyszerű fehérjeforrás, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag táplálék. Bőven tartalmaz omega-3 zsírsavakat, amelyek jelentősen csökkentik a szívroham mellett a stroke és a demencia (időskori szellemi leépülés) kialakulásának kockázatát.

Régóta keringenek hírek arról, hogy óceánjaink szennyezettek, a belőle kifogott halak egyre több mérgező anyagot tartalmaznak. Ezek közül az egyik legveszélyesebb a higany. Michael Gochfeld (M.D., Ph.D.) amerikai kutató szerint elképzelhető, hogy a nagy mennyiségű tonhalfogyasztás higanymérgezéshez vezet, ezért érdemes odafigyelnünk. 2004-ben az Amerikai Egyesült Államok

Élelmiszer-biztonsági és Gyógyszerészeti Hivatala is figyelmeztetett a veszélyre.

“Hogyan érint ez minket Magyarországon?” kérdezhetné joggal bárki, hiszen Amerika messze van! Valóban messze, de az itteni tonhalkonzervek ugyanúgy a világ óceánjaiból származnak, mint az amerikaiak. A mérgező nehézfémek pedig nem ugranak ki a határon. Érdemes elolvasni az origo cikkét arról, hogy kerül higany az óceánba.

A higanymérgezés

A tünetek közé tartozik a végtagzsibbadás, egyensúlyvesztés, izomgyengeség és látásproblémák. Vegyületeli kifejezetten károsak a magzatokra és kiskorú gyermekekre, idegrendszerük fejlődésében komoly károkat okoz. Várandós anyának ezért mindenképpen ajánlatos kerülni a higannyal való bármi nemű érintkezést. Nem mintha egy jó kis mérgezés bárkinek hasznára válna.

A számok tükrében

Kereskedelmi forgalomban körülbelük ötféle tonhal kapható. Az egyik leggyakoribb fajta, amivel a boltok polcain találkozhatunk, a Fehér tonhal (latin nevén Thunnus alalunga). A belőle készült 150 grammos konzerv átlagosan 49.53 mikrogramm higanyt tartalmaz. Meg kell szorozni ezt a számot a ténylegesen elfogyasztott mennyiséggel, majd elosztani a kilogramban mért testsúlyunkkal. A szám, melyet eredményül kapunk a higany dózisunk testtömeg kilogrammonként. A megállapított referencia dózis (RdF) 0.1 mikrogramm / nap / testtömeg kilogramm. Vagyis hivatalosan ennyi a biztonságos szint. Az Amerikai Járványügyi központ ajánlása megengedőbb, mely szerint 0.3 mikrogramm / nap / testtömeg kilogramm még minimális veszélynek tekinthető. Ha heti vszinten nézzük, akkor látható, hogy egy 70-90 kilogrammos ember körülbelül kétnaponta ehet egy tonhalkonzervet. A heti egy konzervvel viszont mindenki biztosra mehet.

Amiért mégis megéri

Halat enni egészséges! Ha odafigyelünk a megfelelő mennyiségre, messze többet nyerünk a réven, mint amennyit vesztünk a vámon. Az Amerikai Egészségügyi Szövetség lapjában megjelent reprezentatív kutatása (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17047219?dopt=Citation) – melyet 100.000 rendszeres lazacfogyasztó körében végeztek – szerint mindössze 24 ember halála hozható összefüggésbe mérgezéssel (habár a kutatásban nem konkrétan a higanyról van szó), míg másik 7000 esetében súlyos szívproblémákat akadályozott meg a rendszeres halfogyasztás. A lazac ugyancsak a tengerben él, mindössze szaporodni úszik fel az
édesvizi folyókon ezért a húsa ugyanúgy tartalmaz higanyt.,
mint a tonhalé.

Pár hasznos olvasnivaló

Táfelspicc – Tévhitek a halról

A bejegyzés alapjául szolgáló cikk itt található angol nyelven.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.